Därför är det tufft att vara bildelev!

Vi bildelever! Är nog ett av de "folk" som har mest press på oss när det gäller vårt "major subject" som då är Bild och formgivning. Många säger ju att bildelever har det så chill och att de bara kan glida igenom gymnasiet utan problem. Nej nej nej. Bild är något av de mest krävande ämnena enligt mig. Har du inte bra självförtroende så kan du lika gärna lägga ner. Där ligger mitt problem. Mitt självförtroende för mina bilder är i princip lika med marken. Och det är så jävla jobbigt eftersom man alltid har nya projekt som ska bli klara och man ska visa att man kan använda alla instrument som finns inom konsten. Det finns vissa som har lätt för det här med att lära sig och andra har svårt för det. Som till exempel jag. Jag tycker det är jättesvårt med färger och skuggning allting. Det enda jag känner att jag kan är i princip att skissa. Fattar inte varför jag valde bild när jag inte ens kan grunderna. Jag kan absolut ingenting om färggrunder, skuggrunder, kolgrunder NADA! Och detta gör mig arg och sur på mig själv.

Men grejen är den att jag vill så gärna lära mig och därför fortsätter jag att kämpa och träna och göra det bästa jag kan. Men när folk som sagt säger att bild är lätt och att det inte borde vara en riktig linje... ja då blir jag förbannad. Jag menar det finns ingen linje som inte är krävande. Alla har någonting som är extra jobbigt. Men det finns ingen anledning att behöva tävla linjer emellan och skryta om att den linje man går är tuffare än den som din kompis går. Den jävla inställningen kan dra åt helvete enligt mig.

Detta är då min åsikt om denna fråga som har stört mig ett långt tag. Hade velat plocka upp den här frågan bland politiker som lägger ner bildlinjen och på något sätt försöker stoppa kulturflödet. På min skola Spyken har de tagit bort bildlinjen så inga nya bildelever kan söka in, därmed är min klass den sista bildlinjen på Spyken. Folk säger hela tiden till mig att "Men ni hinner ju gå ut och ni får ju gå linjen så varför stör det dig?". Behöver jag ens svara på det? Tack vare detta så klackar den jävla rektorn på vår skola ner på oss för att vi ska ändå försvinna så det behövs inte göra något åt det. Elever klackar ner på oss och visar sin "avsmak" genom att skriva hemska saker om oss och i princip "mobba" vår linje. Bara för att vi ändå ska försvinna så det gör ju inget.

Hade jag vetat detta om Spyken så hade jag definitivt inte valt den skolan.

Förlåt att det blev ett så långt seriöst inlägg men jag är arg och behöver få ut min tanke. Hoppas ni kan ta del av den och dela era tankar med mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0